Lucrăm pentru a oferi un lanț de aprovizionare mai concentrat pe angajați
Încă de la începutul pandemiei, liderii mondiali au afirmat public și au recunoscut munca esențială pe care o desfășoară lucrătorii din logistică, desemnându-i drept „lucrători în infrastructură critică”, „lucrători cheie” sau „a doua linie de apărare”. Eroi neaștepți ai crizei globale, mulți dintre ei au fost, de asemenea, propulsați în lumina reflectoarelor media.
Unele companii s-au grăbit să recunoască acest fapt și să-și recompenseze personalul, oferind bonusuri speciale în numerar. Cu toate acestea, lumina reflectoarelor apărută dintr-o dată, nu ar trebui să umbrească provocările cheie cu care se confruntă forța de muncă din logistică, într-un context de presiune în continuă creștere. Pandemia a accelerat schimbările din întreaga lume prin trecerea masivă la digital și omnichannel, propulsând creșterea numărului locurilor de muncă în livrare, transport și depozit. Cu toate acestea, firma de consultanță McKinsey & Company prezice că însăși natura locurilor de muncă va trebui să se schimbe. Potrivit sondajului global asupra directorilor de resurse umane, „Marea majoritate a CHRO (chief human-resource officers) au spus că sunt dornici să treacă la un model pe care am ajuns să-l numim „înapoi la oameni.” Pandemia COVID-19 – care a accelerat cerințele angajaților față de HR. pentru a satisface nevoile de sănătate fizică și mintală, precum și preocupările morale intensificate cu privire la impactul general al unei companii asupra societății – a accentuat concepția lor conform căreia elementul uman de bază a fost pierdut în toate aceste progrese tehnologice.”
Marea majoritate a chros-urilor(directorilor de HR) au spus că sunt dornici să treacă la un model pe care am ajuns să-l numim „înapoi la oameni”.
Un articol academic datând dinaintea pandemiei a remarcat deja că, în adaptarea angajaților la o a patra revoluție industrială, „este de o importanță crucială ca toate companiile să-și reevalueze sistemele de formare pentru a pregăti forța de muncă nu numai pentru lucrul cu noile tehnologii, ci și cu internetul, care s-ar putea dezvolta enorm în următorii ani.” Companiile de logistică vor avea un rol major de jucat aici, dar la fel și guvernul. Un studiu al Băncii Mondiale notează că „logistica este esențială pentru dezvoltarea economică și bunăstarea socială, așa că nu ar trebui să fie dificil să se justifice implicarea guvernului în eforturile de a crește nivelul de calificare în sectorul logistic.” Angajații mai bine pregătiți și mai implicați vor ajuta companiile să-și atingă noile obiective cerute de noua stare a lucrurilor. Un sondaj PriceWaterhouseCoopers le-a cerut directorilor executivi să clasifice schimbările de model de afaceri necesare într-o lume post-pandemie. Primele trei modificări s-au referit la metodele de lucru digitale și munca la distanță, dar a patra a devenit „orientată către angajați” prin extinderea programelor de sănătate, siguranță și/sau bunăstare a angajaților.
Prin urmare, liderii de resurse umane prevăd un viitor cu mai multă inovație, perfecționare și concentrare pe sănătatea și bunăstarea angajaților. Nu în ciuda faptului că lucrurile devin digitale și se mută online, ci tocmai din această cauză.
De asemenea, pe această listă se află o muncă „automatizată prin înlocuirea muncii umane”, care ar putea părea a fi un regres pentru lucrători. Dar poate că totuși nu este așa, dacă mașinile care realizează ridicarea greutății previn leziunile la spate și leziunile cauzate de solicitări repetitive. Cheltuielile de capital pot fi masive, iar roboții și mașinile automate pot funcționa doar cu investiții majore în achiziția de date și optimizarea algoritmilor, dar economiile sunt acolo pentru a fi realizate pe termen lung. În plus, dacă există o pregătire adecvată, pickerii sau stivuitoriștii pot fi calificați pentru noi roluri în care aduc valoare în altă parte. Prin urmare, liderii de resurse umane prevăd un viitor cu mai multă inovație, perfecționare și concentrare pe sănătatea și bunăstarea angajaților. Nu în ciuda faptului că lucrurile devin digitale și se mută online, ci tocmai din această cauză. În SUA, de exemplu, Adobe Analytics a măsurat o creștere a de 42% a e-commerce-ului în 2020, primul an al pandemiei. Odată cu aceasta, au venit investiții de miliarde de dolari în tehnologia lanțului de aprovizionare, împreună cu angajări masive și expunere publică crescută.
Pe măsură ce e-commerce ocupă un loc din ce în ce mai mare în viața de zi cu zi a oamenilor, șoferii de livrare, de exemplu, fiind adesea singurul element uman pe care consumatorii îl întâlnesc în întregul proces de cumpărare, condițiile de angajare și de muncă în lanțul de aprovizionare au devenit un subiect de opinie publică. După cum a arătat un sondaj OpinionWay din 2020 privind relația consumatorilor cu serviciile de livrare, realizat în Franța pentru Sprint-Project, consumatorii solicită mai multă responsabilitate socială, 87% dintre respondenți considerând că platformele digitale ar trebui să fie mai responsabile din punct de vedere social în ceea ce privește protecția angajaților. Lecția poate fi singurul mod în care clientul poate fi pe primul loc este dacă angajatul companiei de logistică – la orice nivel – este pe primul loc, chiar și discret, în mintea angajatorilor.
1 ‘Back to human’: Why HR leaders want to focus on people again | McKinsey & Company
2 “The Adaptation of the Logistic Industry to the Fourth Industrial Revolution: The Role of Human Resource Management,” in The Journal of Business Management and Social Sciences Research, Vol. 6, No.9, September 2018.
3 The physical internet is an open global logistics system based on physical, digital, and operational interconnectivity. The idea is to connect logistics networks in the same way that the internet transmits information, via modularized, smart, green, standardized physical packets.
4 Logistics Competencies, Skills, and Training: A Global Overview
5 ‘Wearable Robot’ Exoskeletons Could Reduce Factory Injuries
6 Logistics Providers See E-Commerce Momentum Continuing Post-Pandemic | The Wall Street Journal
7 Survey “La livraison où je suis” (Delivery where I am), October 2020, OpinionWay for SprintProject